RSS

Ung företagsamhet = entreprenörskap?

28 Sep

I diskussioner av begreppet “entreprenörskap” i skolan sammanlänkas ofta detta med Ung företagsamhet. Ung företagsamhet är en förening som jobbar för att “få unga människor mer företagsamma men också för att få fler företag i Sverige”

I och med att UF har jobbat med dessa frågor ganska länge, är det kanske inte så märkligt att de flesta tänker UF när vi pratar om entreprenörskap i skolan. Frågan jag ställer mig är om detta är bra…eller dåligt? Jag tar här utgångspunkt i arbetet som UF gör på gymnasiet.

Ordet entreprenör kommer från franskans entreprendre och betyder ungefär “den som får någonting gjort“.Detta begrepp har sedan med marknadsekonomins djupare inträde kommit att fyllas allt mer med ekonomiska värden och ses med ekonomiska glasögon. Därför är det kanske inte konstigt att många tänker “företag” när vi talar om entreprenörskap.

Jag är en förespråkare av verktyget företag för att ge förutsättningar för att skapa entreprenöriella individer. Frågan jag ställer mig gällande UF är på vilket sätt de jobbar och vilka glasögon som de har på?

I grund och botten är jag självklart ett fan av att låta unga arbeta för, med, kring och i företagande och med sin företagsamhet, men bara för att något ses som normalt och bara för att ett arbetssätt till synes verkar fungera, är inte detta en ursäkt för att inte ställa frågor. Det är ur det perspektivet jag skriver.

Varför jobbar UF ur ett synsätt som kan liknas som någon av blandning mellan främst aktiebolag, med lite inslag av handelsbolag? Sällan startar man sin företagsresa med ett aktiebolag, och företags-Sverige speglar inte heller detta. Antalet enskilda näringsidkare är mycket större än aktiebolag och framförallt så startar man sällan direkt med AB (aktiebolag).

Detta tillvägagångssätt har flera implikationer, då eleverna får skriva affärsplan, utse VD, marknadsansvarig, säljansvarig, skriva årsredovisning osv. Att nödvändigtvis skriva affärsplan är något som inte heller speglar företags-Sverige i en nyligen utgiven undersökning av Företagarna. Jag tror till och med att Företagarnas undersökning visar för långa siffror exempelvis när det gäller hur många som startar företag utan affärsplan.

Min erfarenhet säger dessutom att affärsplan i många fall snarare skadar än gör nytta. Det är lätt att måla upp en för stor bild av vad som komma skall, istället för att komma igång här och nu. Ta utgångspunkt där du står, för att sedan utvecklas i och med ditt företagande. Låt då affärsplanen utvecklas med dig, och inte nödvändigtvis vara något som du ska göra innan du ens börjat sälja.

För att sedan toppa detta får eleverna pris för “bästa affärsplan”, “bästa årsredovisning” osv. Jag tycker inte detta smakar helt ok om man nu ska prata om “entreprenörskap”, för det betyder så otroligt mycket mer. Varför finns det inte pris som ex: “mest kreativ”, “mest våghalsig”, “bästa misslyckande” osv? Då handlar det mer om entreprenörskap.

Jag ser en fara i att entreprenörskap samställs med Ung företagsamhet, då fokus är aningen malplacerat enligt mig. Iallafall när det gäller Ung företagsamhet på gymnasiet. Entreprenörskap handlar om ett förhållningssätt som tar utgångspunkt i varje individ. Ett attackerande möjlighetstänk, som lyfter fram kreativitet, lekfullhet, ansvarstagande, samarbetsvilja, att våga och inte bara vänta på att något ska dimpa ner (ex få ett jobb). Det handlar istället om att se möjligheter och skapa/skaffa förutsättningar att ta tillvara på dessa.

Sett ur det perspektivet så kan Ung företagsamhet och dess inriktning mot företagande (och främst aktiebolag) kanske till och med vara kontraproduktivt. Framförallt kan det skapa ett utanförskap för de som inte känner att de passar in i formen som de arbetar uitfrån (och detta har siffror visat att det är de flesta). Kanske är det dags att skapa en större förståelse kring begreppen? Kanske är det dags att ändra ett “vinnande koncept”? Fast det är klart, det är ju jobbigt och kräver entreprenörskap!

Bild

/Pierre

 
2 Comments

Posted by on September 28, 2012 in Uncategorized

 

2 responses to “Ung företagsamhet = entreprenörskap?

  1. Fredrik

    September 28, 2012 at 2:53 pm

    Säker på att det inte du som har missuppfattat begreppet Entreprenörskap?
    Det verkar som om alla andra har en annan uppfattning än dig.

    Är det verkligen så att alla andra har fel och du har rätt? Eller är det så att man kan definera begreppet olika beroende på situation?

     
  2. pierremo

    September 28, 2012 at 4:33 pm

    Fredrik,

    Sanningen har ofta olika sidor. “Alla andra” har givetvis rätt till sina åsikter. Samtidigt så behöver det inte vara “rätt” bara för att “alla andra” har en uppfattning.

    Detta är trots allt min blogg med mina tankar. Det är alltid intressant att få ta del av andras åsikter!

     

Leave a comment