RSS

Utveckling efter behov

10 Oct

Jag skriver inte lika ofta som många andra, men det är nog ganska medvetet. Precis som beslut ska vara: medvetna. När du börjar ta omedvetna beslut styr något eller någon annan ditt liv.

Hur som helst, reflektioner och konstateranden utefter vad jag möter i vardagen är väl det som vanligtvis sporrar till att lätta på pennan (eller tangenterna är väl mer korrekt).

Jag satt i möte med bland annat Venture cup. Venture cup  “ska vara det självklara valet för alla med nya affärsidéer i Sverige”

Fram tills idag har Venture cup uppfattats som inriktade mot tekniska innovationer, när de faktiskt tar emot bidrag av andra branscher. (någon annan som drar paralleller till Teknikdalen?) 

Men det är inte ur varumärkesperspektivet jag skriver nu, utan att de arbetar med nya tankar, där affärplanen tar mindre plats och “görandet” får mer plats, framförallt i början av processen. Något som jag personligen är övertygad om är en nyttig och ett måste om de vill nå ut till olika branscher, bredda målgruppen och sporra till företagande.

För tillväxtföretag är affärsplanen mer relevant än för den som vill kommersialisera sin kompetens, framförallt innan man ens har kommit igång. Det gäller att möta individen och idén där den är och ge stöd utifrån det. Jag fylls av en tillfredsställande känsla när en aktör som Venture cup förstår detta och agerar för ett mer flexibelt förhållningssätt till företagande.

Fler är med på tåget..Bild

/Pierre

 
Leave a comment

Posted by on October 10, 2012 in Uncategorized

 

Leave a comment